Bewegend Leren
Wat is Bewegend Leren?
Als basisschooldocent ben je wellicht al bekend met de beweegtermen van de dynamische schooldag van Wim van Gelder, maar hieronder leggen we het je graag nog een keer uit:)
Bewegend Leren kent twee verschillende vormen: Bewegen-tijdens-het-leren en Bewegen-om-te-leren:
1
Bewegen-tijdens-het-leren
Bij Bewegen-tijdens-het-leren staat de beweging los van het leerproces. Een voorbeeld hiervan is joggen terwijl leerlingen de provincies in Nederland worden opnoemen.
2
Bewegen-om-te-leren
Bij Bewegen-om-te-leren ondersteunt de beweging het leerproces. GeoRockers is hier een voorbeeld van. Door gebruik te maken van handen en voeten kunnen leerlingen de topo oefenen van Nederland, Europa en in de toekomst nog veel meer kaarten! Een leuke en educatieve manier van topografie in de klas!
Bewegend leren is dus een ander concept dan Beter-leren-bewegen en Bewegen-tussen-leren.
1
Bewegen-tussen-het-leren
Bij Bewegen-tussen-het-leren wordt beweging afgewisseld met leren. Een voorbeeld hiervan is energizer: tussen je uitleg over de Nederlandse provincies en het zelfstandig werken mogen de leerlingen 10 minuten op het speelplein spelen.
2
Beter-leren-bewegen is een kerndoel van bewegingsonderwijs, een van de thema’s van de Stichting Leerplanontwikkeling (SLO). Bewegingsonderwijs heeft als doel het bevorderen van een actieve leefstijl bij leerlingen. Het omvat diverse bewegingsactiviteiten die zowel motorische vaardigheden als sociale vaardigheden bij leerlingen ontwikkelen.
Waarom Bewegend Leren in de klas?
1
Bewegend Leren bevordert het gedrag in het klaslokaal
Onderzoek heeft uitgewezen dat zowel Bewegen-om-te-leren (Physical Active Learning) als Bewegen-tussen-leren (Class Movement Break) de werkhouding in het klaslokaal verbetert. Met werkhouding wordt o.a. de aandacht, het geheugen, en informatieverwerking bij leerlingen bedoeld. Willen we dat niet allemaal, veerkrachtige leerlingen in de klas?
2
Bewegend Leren bevordert het plezier van de leerlingen in het klaslokaal
Uit onderzoek naar Bewegend Leren Rekenlessen blijkt dat Bewegend Leren geen effect had op de rekenvaardigheden van de leerlingen: deze waren niet verbeterd, maar ook niet verslechterd. De Bewegend Leren lessen zorgden er echter wel voor dat leerlingen meer plezier ervaarden. Willen we dat niet allemaal, vrolijke leerlingen die met plezier naar school gaan?
3
Bewegend Leren bevordert fysieke activiteit bij leerlingen
Onderzoek heeft laten zien dat Bewegend Leren bij leerlingen de algemene fysieke activiteit verhoogt. Zoals het kinderen-voor-kinderen liedje luidt: “Bewegen is gezond”, is dat een positief effect. Willen we dat niet allemaal, gezonde leerlingen?
Er is nog geen definitief/eenzijdig wetenschappelijk antwoord op de vraag of Bewegend Leren de leerprestaties van leerlingen verbetert. Sommige studies tonen positieve effecten aan, terwijl andere studies geen verschil laten zien. Het ontbreken van negatieve effecten suggereert in ieder geval dat Bewegend Leren geen negatief effect heeft op de leerprestaties van leerlingen.
Zoals hierboven omschreven zorgt Bewegend Leren wel voor vrolijke, gezonde en weerbare leerlingen. Genoeg reden om Bewegend Leren te implementeren met GeoRockers en zo topografie in de klas op een leuke manier te geven! Je kan de matten hier bestellen!